Vijf caravans, één platform

Minder kosten bij ontwikkelen, aangenamer prijskaartje in de showroom

Vorige Overzicht Volgende

We kennen het uit de autowereld. Verschillende merken die onderhuids hetzelfde zijn. Zoals de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper bijvoorbeeld. Minder bekend is dat dat ook in de caravanwereld niet ongebruikelijk is. Zo heeft de Erwin Hymergroep vijf verschillende caravans die gebruikmaken van hetzelfde platform.

Platform-strategie

Natuurlijk is het goedkoper als je één en hetzelfde platform vaker kunt gebruiken. Ook de caravan krijgt er uiteindelijk een vriendelijke prijskaartje door. Goed voor fabrikant én klant dus.  Dat de Erwin Hymer Group met zijn vele merken op het idee komt om samen te werken bij de ontwikkeling ligt voor de hand. Eén model is daarbij de basis van meerdere caravans. Dat basismodel is in dit geval de Eriba Exciting. De constructie is bij de verschillende merken hetzelfde. Het uiterlijk en de technische details maken het duidelijke verschil. Zo kan het zijn dat als je caravans van verschillende merken op de brug zet, je eigenlijk hetzelfde ziet. De LMC Style, de Bürstner Premio en de C'go van Dethleffs delen hun platform met de Exciting. De momenteel even niet gebouwde Solifer (alleen voor de Scandinavische markt) is eigenlijk nummer vijf. Ook hij maakt gebruik van hetzelfde platform. Dat de caravans een verschillend prijskaartje hebben zit hem dus in andere dingen.

LMC onderstel

Platform en constructie zijn hetzelfde, ook zijn er vergelijkbare indelingen (bijvoorbeeld de C'go 535 QSK, Premio 530 TK, Style 540 K). Nemen we een kijkje in het interieur, dan zijn de verschillen enorm. Je kunt je bijna niet voorstellen dat ze onderhuids hetzelfde zijn. Zelfs al staan ze bijna naast elkaar, zoals op de afgelopen Caravan Salon. De verschillende merken volgen volledig hun eigen concept. Daarin worden ze ook helemaal vrij gelaten door het overkoepelende moederconcern. Maar er zijn meer verschillen. Zo heeft de LMC als enige de Long Life Technology opbouw zonder hout. Dat maakt hem ook tot de duurste van het stel. En zien we bij het ene merk standaard zaken als een panorama-dakraam, hordeur en verwarming, bij het andere merk krijg je dat alleen als je het als optie erbij neemt. Ook de aangeboden pakketten met extra's zijn weer anders samengesteld en verschillen daardoor van prijs. Zou je alles gelijk trekken qua uitrusting dan verschillen de vanafprijzen amper nog.

 

 

Thema's