Reis naar VS met eigen camper in 2013 en 2014 – Deel 2

“Waarom door de VS met de eigen camper?” zult u zich mogelijk afvragen. Ik wil daarover niet al te ingewikkeld doen. Heel simpel, omdat het kan! Ik ben gepensioneerd sinds 2010 en de wijnhandel met heerlijke Duitse wijnen die ik na mijn pensionering ben gestart, kon mij wel een tijdje missen. Het gevleugelde gezegde dat ik vaak bezigde -‘Mijn vakantie begint bij de voorbereiding en bij de voordeur’-, kon ik nu echt waarmaken.

 

De nadelen van huren op locatie

Om mij heen had ik al wel gehoord en gelezen over de goede mogelijkheden tot het huren van een camper in de VS, maar de verhalen over allerlei problemen onderweg (zoals kapotte onderdelen van het huishoudgedeelte, de motor en dure slide-outs die niet werkten) schrokken mij behoorlijk af. Om nog maar niet te spreken van de verwarming die het op cruciale momenten laat afweten. Want, vergis je niet, later in het seizoen kan het op de hoogvlaktes van Arizona, Utah, California en Wyoming ‘s nachts behoorlijk sneeuwen en vriezen. Zo sneeuwde het in september in Flagstaff, Arizona en waren op de camping even buiten de Grand Canyon de waterkranen -beiden op 1600 meter hoogte- bevroren.

Aan de prijzige kant

Ik realiseerde mij terdege dat om met de eigen camper te kunnen rondreizen er wel heel veel water tussen Europa en de Verenigde Staten moest worden overbrugd en dat daaraan een stevig prijskaartje zou hangen. Mijn zoektocht leidde mij in eerste instantie naar de firma Seabridge in Düsseldorf. Het tarief van ongeveer €3500,- enkele reis voor mijn camper van 6,07×2,07×2,71 meter vond ik aan de prijzige kant. Het idee om het dan maar zelf te organiseren ging met de dag meer leven. Mijn lijfspreuk: “Een probleem is geen obstakel maar een uitdaging waaraan je -bij succes- veel plezier kunt beleven,” kwam mij goed van pas. Ik besloot het gewoon te doen.

 

Rederij Hoëgh

Inmiddels wist ik dat een zeer beperkt aantal rederijen op VS-Europa v.v. varen, waaronder de Noorse rederij Höegh Autoliners. Zij werken uitsluitend met lokale agenten. Via Google kreeg ik de adressen van een vijftal agenturen langs de kust. Des te dichter bij het kantoor van de rederij, des te goedkoper de overtocht. Het Hoëgh hoofdkantoor zetelt op Corsicaweg 10 in Amsterdam, en jawel, ook het dichtstbijzijnde en goedkoopste kantoor van B&B Expeditie zit op dat adres! In totaal verschilden de duurste en goedkoopste offerte ruim € 2000,- in prijs voor een reis op dezelfde boot met dezelfde condities (€ 45,- per m3 meen ik).

 

 

Verschepen en regelen

Voor nog geen € 1500,- enkele reis ging de camper met B&B Expeditie op een benijdenswaardige cruise via Stockholm, Bremerhaven, Le Havre, Trinidad, Mexico en Florida naar Baltimore. In elke haven werden vooral de duurdere auto’s geladen. B&B regelde een agent in Baltimore die voor mij de zaken op locatie regelde, zoals douaneformaliteiten en een vergunning van de Amerikaanse Rijksdienst voor Motorrijtuigen om met mijn camper de weg op te mogen. Dit was bij de prijs inbegrepen. Veel van de voorbereidingen kon ik van huis uit regelen, maar ik kan eenieder aanbevelen hiervoor wel ruim de tijd te nemen.

 

Verzekeren

De verzekering van de camper is een ander verhaal. De Nederlandse verzekering volstaat niet in de VS, dus moet je er ook één daar afsluiten. Na tweemaal een onbeantwoorde mail bij een bureau in Rotterdam hield ik het daar voor gezien. Je zal ze maar nodig hebben bij een probleem op locatie en er komt geen reactie! Gelukkig kwam ik via lovende reviews van Good Sam RV Club terecht bij Blue Sky RV Assurancein Tucson, Arizona. Tot mijn niet geringe verbazing kreeg ik e-mailcontact met de zeer enthousiaste 3e generatie Nederlander Rich Wiersma. Zijn grootvader was de sociale en patriarchale verhoudingen in het noorden van Nederland ontvlucht en had zich in eerste instantie gevestigd in Michigan, waar op dat moment zeer veel Nederlanders naartoe kwamen. Het contact bleek in alle opzichten zeer waardevol. Rich regelde voor mij een verzekering* voor het verblijf van bijna 4 maanden voor ongeveer $1500,-, de helft van het bedrag dat door het Rotterdamse bureau genoemd werd. De beperking was dat ik i.v.m. de camper niet mocht stallen in staten die aan zee liggen, vanwege orkaangevaar.

 

Schrijf u in voor de nieuwsbrief om niets te missen!

 

*Let op: De Nederlandse verzekering moet door blijven lopen tijdens een verblijf in het buitenland. Om onduidelijke redenen moet een Amerikaanse verzekeringsverstrekker aangemeld zijn bij het Register voor de Motorrijtuigenverzekeringen in Nederland. Een legale polis van de verzekering met volledige dekking volstaat niet, ongeacht de partij die deze verstrekt. Mijn pogingen de onredelijkheid van dit probleem aan te kaarten bij het Register strandden slechts op een ‘zo is het nu eenmaal- ’houding.