Nederlandse kust in trek bij buitenlandse toerist

Uitkomst onderzoek NBTC Holland Marketing

WL-140322-002

[© WillemLaros]

Nederland heeft een prachtige kust die een grote aantrekkingskracht uitoefent op buitenlandse bezoekers. Met name bij Duitsers en Belgen is de Nederlandse kust populair. Vorig jaar verbleven bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust, waarvan bijna 1,6 miljoen Duitsers en bijna 420.000 Belgen. In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij ongeveer 1,2 miljard euro uit. De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Dit – en meer – blijkt uit het onderzoek ‘Kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing.

Natuur beleven en relaxen

Het beleven van de natuur wordt door Duitsers als belangrijkste motivatie gegeven voor een bezoek aan de Nederlandse kust. De Belgen komen met name om uit te rusten en te relaxen. Daarnaast wordt de Nederlandse kust relatief vaak geassocieerd met mooie en weidse stranden. Ook de zuivere lucht, rust en vrije natuur komen veel voor in de (spontane) associaties.

Kansen

Het profiel van de Nederlandse kust is weliswaar krachtig, maar het onderzoek biedt ook aanknopingspunten om verder te ontwikkelen. Groot potentieel hebben vooral restaurants met streekgerechten, het ontdekken van het achterland, historische bezienswaardigheden bezoeken en verblijven in kleinschalige accommodaties. Vooral in België zijn daarnaast ook thematische wandel– en fietsroutes interessante aanvullingen op het aanbod langs de Nederlandse kust.

Strategie

De kust is en blijft een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van ons land. NBTC zet zich in om, samen met partners, de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers. Buitenlandse bezoekers worden verleid om ook in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Dit past bij de strategie van NBTC om de bezoekers meer te spreiden in tijd en ruimte.
De concurrentie met andere, met name Noordwest-Europese, kusten is groot. Om inzicht te krijgen in de concurrentiepositie van de Nederlandse kust heeft NBTC uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder Belgische en Duitse consumenten. De bekendheid, concurrentiepositie en het imago van de Nederlandse kust zijn in kaart gebracht. Daarnaast zijn er ook aspecten meegenomen die aanknopingspunten kunnen bieden voor verdere product- of gebiedsontwikkeling langs de Nederlandse kust.