Test je kennis van de verkeersregels met de ANWB

Met de Camper of Caravan op stap? Helaas liggen de Europese verkeersregels nog niet op één lijn. In samenwerking met de verkeersexperts van de ANWB hebben wij een vragenlijst samengesteld om uw kennis van de Europese verkeerswetgeving te testen. Want u wordt wel geacht de verkeersregels te kennen in het land waar u rijdt. Onderstaand vindt u de  antwoorden op 10 belangrijke vraagstukken.

 

anwb-logoANWB (kampeer)experts
ANWB Experts geven informatie en advies op het gebied van auto, motoren, kampeermiddelen en juridische zaken. Het werkt heel eenvoudig. Stel je vraag op anwb.nl/experts en vind het antwoord in de steeds uitgebreidere database met meer dan 10.000 vragen. Kijk voor alle vragen en antwoorden op www.anwb.nl/experts

 

 

 

1. Mag je parkeren in de ‘groene zones’ in Italië?


In sommige Italiaanse steden vind je de groene zones,  hier mag je niet parkeren op werkdagen van 08:00 tot 09:30 en van 14:30 tot 16:00

 

2. Is in Frankrijk mobiel bellen toegestaan in de auto?


Het is bestuurders (ook op de fiets) verboden tijdens  het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Handsfree bellen via een carkit is toegestaan, mits het een carkit is zonder hoofdtelefoon of ‘oortjes’. Bestuurders kunnen echter alsnog een boete krijgen als ze merkbaar afgeleid wordt door het handsfree bellen tijdens het rijden.

 

3. Wie int de verkeersboetes uit het buitenland?


Na een verkeersovertreding in het buitenland kan het Nederlandse Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) de opgelegde boete voor het andere land innen. Op grond van het Europese Kaderbesluit ‘wederzijdse inning van geldelijke sancties’ kan een EU-lidstaat de inning van een geldboete aan Nederland overdragen. De incassoprocedure loopt dan via het Centraal Justitieel Incassobureau.  Voorwaarde is dat deze mogelijkheid in de nationale wetgeving van de lidstaten is opgenomen. Dit is in alle EU-landen het geval, behalve voor Griekenland en Ierland. Alleen boetes die onherroepelijk zijn opgelegd, kunnen worden overgedragen. Een boete is onherroepelijk als beroep tegen de boete niet meer mogelijk is of als je de boete hebt genegeerd.

4. Hoe streng zijn de verkeerscontroles in Frankrijk?


In Frankrijk bekeurt men al bij een snelheidsoverschrijding vanaf 1 km/u. Dit is na correctie van 5 km/u bij maximaal 100, en 5% van de gemeten snelheid bij een snelheid boven 100 km/u. Binnen de bebouwde kom bedraagt de boete tot 20 km/u, bij betaling binnen 46 dagen, € 90. Betaal je later, dan is de boete tot 76 dagen € 135. Betaal je niet, dan loopt het bedrag op tot
€ 375. Buiten de bebouwde kom is dat respectievelijk 45, 68 en 180 euro.

 

5. Wat moet je verplicht bij je hebben in de auto in Duitsland?


Een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos.  Dit geldt alleen voor een auto met Duits kenteken. Met een Nederlands kenteken zijn deze artikelen in Duitsland niet verplicht maar wel aan te raden. Kijk voor een overzicht van andere Europese landen op  anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/verkeersregels-in-het-buitenland

 

6. Kan een flitspaal een vrachtwagen of een auto-caravancombinatie herkennen?


Dat kan het.Een radar flitspaal kan de lengte van het voertuig of de combinatie meten. Als deze langer is dan 7 meter gaat het apparaat uit van een vrachtauto of auto met aanhangwagen. Alle foto’s worden bekeken voordat de bekeuring wordt verstuurd om onterechte bekeuringen te voorkomen. Bij trajectcontroles werkt het anders, daarbij wordt het kenteken herkend en daarmee de categorie van het voertuig. Met aangekoppelde caravan kan je dus geflitst worden als je de maximumsnelheid overschrijdt.

 

7. Wat mag ik trekken achter de auto als ik alleen rijbewijs B heb?


Met een B rijbewijs  mag je een aanhanger of caravan trekken. Daarvoor gelden twee voorwaarden.

  • De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, Of
  • De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is. (De maximaal toelaatbare massa vind je op het kentekenbewijs.)

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

 

8. Mag een koelkast op gas aan staan op de veerboot bij een overtocht?


In de algemene voorwaarden van de verschillende maatschappijen vind je onder veiligheid of beveiliging dat de hoofdkraan op de gasflessen gesloten dient te worden. Het is dus niet toegestaan de koelkast op gas te zetten tijdens de overtocht. Tijdens de overtocht gaat de koelkast niet open en blijft dus wel koel. Op de terminals staan ook borden waarop nog extra wordt aangegeven dat je gaskranen moet sluiten aan boord.

 

9. Hoe moet je een gasfles neerzetten in de caravan?


Zet je gasfles altijd rechtop.  Een volle gasfles is tot ongeveer 80% van de inhoud met vloeibaar gas gevuld. De overige 20% bovenin, is gevuld met gas in de zogeheten dampfase. Die ruimte bovenin voorkomt dat vloeibaar gas naar de verbruikers stroomt. Een gasfles mag je daarom nooit op z’n kant of ondersteboven gebruiken. Dan kan vloeibaar gas via de kraan vrijkomen.

 

10.  Moet je in Europa een groene kaart bij je hebben voor de caravan?


In Polen moet je voor je caravan een aparte groene kaart hebben. Die is ook aanbevolen voor Duitsland en Spanje. Het gaat hierbij om caravans met een eigen kenteken, oftewel caravans zwaarder dan 750 kg. Ga je naar een van deze landen, neem dan twee groene kaarten mee, één voor je auto en één voor je caravan. De ‘tweede’ groene kaart voor Duitsland, Polen en Spanje is nodig na het invoeren van het kentekenregistratiesysteem voor caravans zwaarder dan 750 kg. In Nederland en de meeste andere Europese landen heb je geen aparte groene kaart nodigDe groene kaart voor je caravan kun je aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij van je auto door een kopie van je caravankentekenbewijs op te sturen. Wijzigingen in de toekomst moet je, net als bij je auto, aan de verzekeringsmaatschappij doorgeven.