Alles mee? Trekhaak!

Campertrekhaak zorgt voor meer laadvermogen

Vorige Overzicht Volgende

weegschaalAls we met de camper op pad zijn willen we niks missen, alles wat we thuis hebben moet mee en liefst nog meer. Kamperen is niet meer basic, het is luxe geworden. En waarom ook niet? Je loopt hooguit af en toe tegen een probleempje aan. Te weinig ampère op de camping of te weinig laadvermogen in je camper bijvoorbeeld. Voor dat laatste kan een trekhaak de oplossing zijn.

Zogenaamd camperrijbewijs

Natuurlijk, je kunt ook overwegen om het C1 rijbewijs, het zogenaamde camperrijbewijs, te halen. Dat is het gewone C, maar dan zonder code 95 die eigenlijk alleen voor beroepschauffeurs interessant is. Even doorbijten, medische keuring, berg theorie, rijlessen en laten we zeggen een bedrag van een kleine 1000 euro verder. Veel mensen die het gehaald hebben zeggen achteraf dat het reuze meeviel. Grote voordeel is dat je een camper kunt kiezen met een gewicht waarmee je nooit meer problemen krijgt wat betreft het laadvermogen. Wel gaan er bij zware campers weer andere zaken meespelen zoals duurdere tol en overtocht en je mag en kunt niet meer overal komen. Kun je er nog wel alletwee mee rijden? Die afweging maak je uiteindelijk helemaal zelf.

Monteren van een trekhaak

Een andere oplossing voor het tekort aan laadvermogen (of het te veel aan mee te nemen spullen) is het monteren van een trekhaak.  Zet je op die trekhaak een fietsen- of scooterdrager dan heb je weliswaar heel veel vrije plek in de garage, maar ben je qua laadvermogen weinig opgeschoten natuurlijk. Daarom zijn er nu verschillende modellen trailers op de markt waar een scooter, motor of driewieler prima op past. En je neemt net zo makkelijk je boot, quad, oldtimer, sportwagen of paard mee op vakantie. Een camper heeft tegenwoordig al snel een trekvermogen van 2000 kilogram, dus er mag heel wat bagage in de aanhanger.

Memocarthago-ct trekhaak-ctBij Memo Europe kun je terecht voor een modulair systeem voor de meest voorkomende campertrekhaken. Ook leveren ze de chassisverlenging. Voordelen hiervan zijn dat er geen (of een eenvoudige) RDW keuring nodig is als de maximum massa van de aanhanger op het kentekenbewijs staat, dit dankzij EG type-goedkeuring. Voertuigen van vóór 1998 wil de RDW wel nog graag zien, voor voertuigen met een later bouwjaar is het vaak een papieren kwestie. Montage is vaak mogelijk zonder boren, snelle levering en een gunstige prijs. Ze hebben er voor 150 campermerken trekhaken op voorraad en er is een eigen serie trekhaken. De trekhaken passen zowel op ALKO-chassis als op andere merken. En niet toevallig: trailers en aanhangers hebben ze er ook. Voor een offerte kunt u terecht op de site van Memo Europe. Uw dealer helpt u graag verder. MP3-trailer-web-308x308

 

Thema's